Zuivel en PCOS

Zuivel en PCOS

Karin van Miss Nutrition

Hormoonbalans

Kaas, yoghurt, ijsjes en melk zijn allemaal voorbeelden van zuivelproducten. En zuivel is in Nederland vaak een groot onderdeel van het eetpatroon. Maar is het wel zo goed voor je hormoonbalans?

In de meeste voedingsadviezen om je hormonen weer in balans te krijgen, wordt zuivel afgeraden. Vooral zuivel afkomstig van de koe. Ieder mens zit anders in elkaar en zo ervaart de één problemen na het nuttigen van zuivel en de ander totaal niet. Hoe komt dat?

Darmklachten

Heb je last van je darmen, allergieën of slijmvorming? Dat  kan worden veroorzaakt door een slechte vertering van zuivelproducten. Zeker darmproblemen worden vaak gelinkt aan het consumeren van zuivel omdat er bij darmklachten vaak sprake is van een disbalans in de darmflora (goede en slechte bacteriën). En omdat je darmen een grote rol spelen bij veel processen in het lichaam, zien we vaak dat hormonale klachten gepaard gaan met darmklachten. Het lichaam staat ten slotte met elkaar in verbinding. 

Je kunt op verschillende manieren gevoelig zijn voor zuivel. Denk aan een lactose- (melksuiker) of caseïne- (melkeiwit) intolerantie maar je kunt ook op het product in zijn geheel slecht reageren. De ene samenstelling ligt je dan beter dan de andere.

Eiwitstructuren

De eiwitstructuren van koemelkproducten  verschillen van de eiwitstructuren van de mens. Doordat het verschil zo groot is, kan het voor je lichaam ook een lastig proces zijn om deze structuren af te breken. Als je dan ook nog eens gevoelig bent voor bijvoorbeeld lactose kun je hier veel last van krijgen. Zoals een opgeblazen gevoel of een onregelmatige stoelgang. De eiwitstructuren van schapen en geiten zuivel lijken meer op  die van de mens. Daardoor kan het soms al helpen om over te stappen op deze varianten van zuivel. Reageer je daar ook niet goed op? Kies dan voor een plantaardige variant.

Zuivel vermijden

Omdat we bij hormonale klachten de hormoonbalans willen herstellen wordt dus aangeraden om zuivel te vermijden. Dit betekent niet dat de producten slecht zijn, of dat je ze nooit meer mag eten. Maar om de onderliggende probleem aan te pakken en je lichaam optimaal te laten herstellen worden dit soort producten gemeden om de darmen te herstellen. Vanuit je darmen kunnen de andere lichamelijke processen dan weer verbeteren.

Mijn advies is om alle zuivel zo veel mogelijk te laten staan. Met name de bewerkte producten zoals ijs, kaas, desserts en melk. Kijk goed naar de etiketten en ingrediënten want fabrikanten zijn heel goed in het toevoegen van onnodige stoffen zoals kunstmatige smaakjes en suikers.

Goede bacterieculturen

Als je voor zuivel gaat, kies dan voor een goede kwaliteit yoghurt zonder toegevoegde suikers. Yoghurt heeft een fermentatie proces ondergaan en bevat daardoor veel goede bacterieculturen. Deze bacterieculturen helpen juist de darmflora weer in balans te krijgen. Kies dan liever voor schapen- of geiten yoghurt. En wil je zuivel helemaal vermijden, dan kun je makkelijk kiezen voor een plantaardige yoghurt variant.

Dat zuivel onze onze enige bron van calcium is, is niet waar. Er zijn nog veel andere bronnen waar je je calcium uit kan halen. Zoals groene groenten, vijgen, sesamzaad, amandelen en zeewier.

Meer lezen van Miss Nutrition? Bekijk haar blog over gluten en PCOS.

Ieder lichaam is uniek en elke situatie is anders. Hopelijk raak je geïnspireerd om jouw persoonlijke aanpak te vinden. Helemaal op jou afgestemd, door jou afgestemd.

Ook interessant
Wat is een ‘PCOS-proof’ leefstijl?