Wat is een ‘PCOS-proof’ leefstijl?

PCOS en leefstijl

De wetenschap is het nog niet eens over de impact van leefstijl op PCOS. In hoeverre heeft leefstijl invloed op PCOS? Is het de oorzaak? Is het een ‘medicijn’? Omdat bij leefstijlaanpassingen veel factoren een rol spelen is het lastiger te onderzoeken. Over het algemeen kan voorzichtig worden gezegd dat leefstijl waarschijnlijk een rol speelt, maar we weten nog niet precies hoe. Heeft het met insulineresistentie te maken? Of met ontstekingsreacties in het lichaam? Het blijkt dat afvallen bij overgewicht een positieve invloed heeft op PCOS. Maar wat is de beste manier om af te vallen en is er wel één beste manier?

Naast de wetenschap zijn er veel ervaringsverhalen die ons vertellen dat leefstijlveranderingen een positieve invloed hebben op PCOS. Wat wij uit de ervaringsverhalen en alle beschikbare informatie halen is dat PCOS niet hetzelfde bij iedereen is. Elke vrouw is uniek en elke situatie is anders. Daarom is er geen magische pil of een dieet dat voor iedereen gaat helpen. Zo werkt een koolhydraatarm dieet geweldig voor de ene vrouw maar bij de ander gebeurt er niets.

PCOS-proof

Wat wordt er verstaan onder PCOS-proof leven? Een gezonde leefstijl voor vrouwen met PCOS om de PCOS onder controle te krijgen. Meestal met als doel de hormonen in balans te brengen voor een regelmatige cyclus en daarmee de symptomen onder controle te krijgen en / of op een natuurlijke manier zwanger te worden. 

Maar wat is dan gezond? Daar zijn de meningen over verdeeld. Koolhydraatarm, ketogeen, zuivelvrij, glutenvrij, plantaardig, vegetarisch, biologisch: er zijn voor- en tegenstanders. Dat komt waarschijnlijk omdat overal voor- en nadelen aan zitten en omdat iedere vrouw weer anders is en dus niet voor iedereen hetzelfde werkt. Ondanks alle verschillen zijn er wel een aantal overeenkomsten in de PCOS-proof leefstijl.

1. Voeding

Veel groente, 1-2 stuks fruit, voldoende gezonde vetten, voldoende eiwitten en koolhydraten met mate. De hoeveelheid vetten, eiwitten en koolhydraten verschillen per zienswijze.

2. Bewegen

Voldoende beweging. Veel wandelen, yoga, pilates en andere vormen van rustige beweging. Er is geen consensus over in hoeverre krachttraining en duursport tot een PCOS-proof leven hoort.

3. Slaap

Voldoende nachtrust in een zo vast mogelijk ritme. Minimaal 7 en liever 8 of meer uren slaap per nacht. Bij voorkeur voor 23:00 / 00:00 naar bed en op tijd opstaan.

4. Verzorging

Vaak wordt een natuurlijke verzorging aangeraden. Of dit daadwerkelijk verschil maakt, daar zijn de meningen sterk over verdeeld. Natuurlijk betekent overigens niet altijd beter, daar later meer over.

5. Ontspanning

Stress beperken en voldoende ontspannen. 

6. Volhouden

Het volhouden van een PCOS-proof leven is belangrijk. Meestal wordt aangeraden het stap voor stap aan te pakken en niet alles tegelijk te willen. En door bijvoorbeeld gezond eten lekker te maken en een bewegingsvorm te kiezen waar jij je prettig bij voelt, houd je het vaak beter vol. 

7. Balans

Een PCOS-proof leven dient in balans te zijn. Vaak wordt de 80/20 regel hier toegepast. 80% PCOS-proof leven, 20% niet PCOS-proof leven.

Zoals je misschien opmerkt, is dit de gezonde leefstijl zoals velen deze kennen. Toch gelden er bij PCOS vaak net andere ‘regeltjes’. De precieze invulling van alle pijlers en die ‘regeltjes’ is per zienswijze verschillend. En dat komt goed uit, want er zijn ook veel verschillende soorten vrouwen met PCOS (kunnen we niet vaak genoeg zeggen). We zullen veel gaan delen over de PCOS-leefstijl en de verschillende invullingen daarvan. Dus stay tuned!

  1. Ja punt 6 is herkenbaar, volhouden. Het gaat beetje op en af. Als ik er meer mee bezig ben (artikelen lezen, met andere er over hebben) dan gaat het weer goed. Soms is het echt lastig om vol te houden. Mijn salades, lunches en avond eten is lekker, maar soms verval ik toch in makkelijker eten of zoetigheid. Of vergeet ik paar keer mijn oefeningen te doen.
    Merk wel dat kleine stapjes goed werken voor me 😊

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ieder lichaam is uniek en elke situatie is anders. Hopelijk raak je geïnspireerd om jouw persoonlijke aanpak te vinden. Helemaal op jou afgestemd, door jou afgestemd.

Ook interessant
Zwanger middels IUI en Chinese geneeskunde