Stappenplan diagnose PCOS

Diagnose

Als je net de diagnose PCOS hebt gekregen kan er veel op je afkomen. Waarschijnlijk ben je nog bezig het te verwerken en sta je al voor een aantal keuzes. Daarbij is er veel (soms tegenstrijdige) informatie te vinden over PCOS. Hopelijk helpt dit stappenplan orde te scheppen in je gedachten en voorkom je veelgemaakte fouten.

Stappenplan

1. Blijf niet te lang hangen in het ‘waarom’

Misschien heb je het gevoel dat jij de enige op de wereld bent met PCOS. “Waarom ik? Waarom werkt mijn lichaam niet zoals ik wil?” Ook al zijn dit hele natuurlijke gedachten, probeer je niet te veel te focussen op het waarom. De oorzaak achterhalen van jouw PCOS is natuurlijk wel een goed idee. Maar soms weet je simpelweg niet waarom iets zo is. Probeer je te focussen op wat je wel weet en kunt doen. Zoals: wat wil ik bereiken? Wat zijn mijn mogelijkheden? Waar voel ik mij goed bij?

2. Ga je niet meteen suf googlen

Google is je grootste vriend en tegelijkertijd ook je grootste vijand. Tuurlijk kan het fijn zijn om even het een en ander op te zoeken. Zeker als je bij de dokter weinig tot geen informatie hebt gekregen. Maar laat je vooral niet afschrikken door negativiteit op bijvoorbeeld medische websites. Probeer het eerst allemaal even te laten bezinken voordat je je door google of wie dan ook laat beïnvloeden. Daarbij kun je proberen je meer op de praktische informatie te focussen. Lees tips en tricks, ervaringsverhalen waar jij je mee kunt identificeren of zoek informatie van deskundigen.

3. Probeer positief te blijven denken

Natuurlijk is de diagnose alles behalve een pretje. Probeer positieve informatie te verzamelen. Wist je bijvoorbeeld dat de meeste vrouwen uiteindelijk zwanger worden met PCOS? En dat er heel veel hulp beschikbaar is en er steeds meer bekend wordt over PCOS? Daarbij heeft de diagnose PCOS ook voordelen. Ze staan hier voor je op een rijtje.

4. Verzamel de juiste mensen om je heen

Lieve, rustige mensen die je ruimte geven om alles te verwerken. Positiviteit, soms humor maar vooral inlevingsvermogen van je naasten kan erg prettig zijn. Iedereen heeft ook weer behoefte aan iets anders: humor, meehuilen, peptalks of juist stilte. Je hoeft het ook niet meteen aan de grote klok te hangen. Kies de mensen uit waarvan jij denkt dat ze de steun kunnen bieden die jij op dat moment nodig hebt. Of dat nou je beste vriend(in), moeder, oma of buurvrouw is. Luister goed naar je gevoel.

5. Gun jezelf de tijd

Je hoeft het niet allemaal nu te weten. Het wie, wat, waar en hoe komt wel. Misschien ben je nu nog niet klaar voor een fertiliteitstraject? Of wil je je leefstijl nog niet aanpassen? Jij bepaalt jouw koers en hoe snel (en of) je wilt gaan.

6. Vertrouw op je lichaam

Soms kan de diagnose je vertrouwen in jouw lichaam als sneeuw voor de zon doen verdwijnen. “Mijn lichaam functioneert niet normaal.” “Mijn lichaam kan nou net dat ene niet waar het voor op de wereld is gezet het te kunnen.” Ook al zijn dat logische gedachten, je weet niet waarom je lichaam op dit moment niet doet wat jij wilt. Soms is je lichaam beter in het signaleren van problemen dan je gedachten. Probeer dat te accepteren en in plaats van boos, verdrietig of teleurgesteld te zijn, te luisteren naar je lichaam.

7. Lees je rustig in en zet alles op een rijtje

Als je voelt dat je eraan toe bent en je je mentaal sterk genoeg voelt, kun je je gaan inlezen. Wat is de oorzaak van jouw PCOS? Welke behandelingen zijn er allemaal? Zijn er misschien ervaringen van andere vrouwen waar ik iets van kan leren? En het allerbelangrijkste: waar voel jij je goed bij? Soms kan het helpen dit letterlijk voor jezelf op te schrijven en voor je te zien.

8. Kijk of je kleine stappen kunt zetten

Als je een beetje weet wat bij jou en jouw situatie past en waar jij je goed bij voelt kun je gaan kijken welke eerste stappen je kunt gaan maken. Kies je voor een fertiliteitstraject? Misschien kan je je eens inlezen in verschillende ziekenhuizen, klinieken of praktijken. Ga je je leefstijl aanpassen? Kijk of je kunt beginnen met kleine veranderingen zoals bijvoorbeeld een alternatief ontbijt of een gezonde snack. Probeer het rustig aan te doen. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk maar zo kun je ook beter zien wat voor jou werkt. Probeer eens wat dingen uit en kijk hoe je je erbij voelt.

9. Geef niet zomaar ergens geld aan uit

Sommige (alternatieve) behandelingen, producten of supplementen kunnen duur zijn. Maar het allerduurste zijn de miskopen. Pillen die je koopt en niet opmaakt. Behandelingen waar je je niet goed bij voelt. Voorkom teleurstellingen en lees je van te voren goed in. En probeer wederom niet teveel tegelijkertijd te doen. Zo kun je kijken wat effectief is.

10. Stap uit de vicieuze cirkel van stress

Van PCOS kan je stress krijgen en PCOS kan stress verergeren. Vraag je eens af of je last hebt van stress. Heb je een rustige ademhaling? Slaap je goed? Pak je voldoende rust? Stress kan een valkuil zijn, zonder het in de gaten te hebben. Veranderingen in je leefstijl, je voedingspatroon of medische trajecten kunnen heel behulpzaam en effectief zijn maar tegelijkertijd ook veel stress veroorzaken. Probeer te kijken wat je kunt doen om deze stress te minimaliseren. En houd het in de gaten. Misschien helpen deze 5 tips je alvast op weg.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ieder lichaam is uniek en elke situatie is anders. Hopelijk raak je geïnspireerd om jouw persoonlijke aanpak te vinden. Helemaal op jou afgestemd, door jou afgestemd.

Ook interessant
Ervaringsverhaal Isabelle – Deel 2