PCOS & stress wekelijkse poll

PCOS & Stress

Resultaten wekelijkse Poll

Lees ook de resultaten van de wekelijkse polls PCOS & partners / (nieuwe) relaties en PCOS & Beweging

Stress en PCOS, hoe zit dat precies? 

Dat stress altijd slecht is, is niet waar. Een beetje stress is nodig om te kunnen presteren. Zonder zou je nergens meer motivatie voor hebben. Zoals bijvoorbeeld jezelf voorzien in je eerste levensbehoeften. Maar teveel stress kan schadelijk zijn en met name wanneer je altijd gestresst bent en dus nooit ‘ontstresst’ of even ‘uit’ staat. Door niet op te laden, brand je steeds meer op. Langdurige stress, vaak in combinatie met overige factoren, kan uiteindelijk zelfs leiden tot een burn-out.

Teveel stress kan ook een negatieve invloed hebben op PCOS. Simpel uitgelegd komt dat door de roofbouw die de stress op je lichaam pleegt. Je lichaam staat constant in een soort ‘overleefstand’ en je vruchtbaarheid optimaliseren staat daarbij niet op de eerste plek. De energie die je nog hebt, gaat naar het draaiende houden van je vitale organen. Dus is het belangrijk voldoende ontspanning tegenover de stress te zetten (en stress te minimaliseren). Maar ontstressen is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Van PCOS kun je behoorlijke stress ervaren wat weer kan leiden tot een verergering van je PCOS: een vicieuze cirkel. 

Wekelijkse poll

Aan de wekelijkse poll hebben dit keer 259 mensen meegedaan waarvan 98% PCOS heeft. 255 mensen gaven aan wel eens stress te ervaren. 80% gaf aan wekelijks stress te ervaren en 49% gaf aan zelfs dagelijks stress te ervaren. Op de vraag ‘heb je wel eens het gevoel dat je nooit echt kunt ontspannen?’ antwoordde 68% met ja. 34% gaf aan wel eens een burn-out te hebben gehad of er op dit moment in te zitten. 

‘Als je stress ervaart, hoe ervaar je dat dan?’ (willekeurige volgorde)

  • Opgejaagd gevoel / onrustig gevoel
  • Hyperventilatie / hoge ademhaling
  • Sneller geïrriteerd / prikkelbaar / chagrijnig / kort lontje
  • Hartkloppingen / hoge hartslag / druk op borst
  • Alles gaat dan mis / veel te doen maar geen motivatie / minder effectief werken / niet weten waar te beginnen / overzicht kwijt
  • Angstig / paniekerig
  • Onrustige huid
  • Droge mond
  • Piekeren
  • Druk in het hoofd / chaotisch hoofd
  • Darm- / maagklachten / buikklachten / opgezette buik
  • Gespannen spieren / nekklachten / rugklachten / 
  • Hoofdpijn
  • Emotioneel / huilen
  • Neerslachtigheid 
  • Vergeetachtigheid
  • Moeilijk kunnen concentreren
  • Uitblijvende eisprong
  • Hongergevoelens / veel eten / zin in zoet
  • Gespannen kaken
  • Opruimwoede
  • Slecht slapen
  • Zweten

70% gaf aan wel eens stress te hebben van PCOS. Op welke manier? (willekeurige volgorde)

  • Je best doen / van alles proberen zonder resultaat 
  • Moeilijker kinderen kunnen krijgen / onzekerheid of het ooit gaat lukken
  • Fertiliteitstraject
  • Miskramen
  • Het idee constant te moeten opletten en rekening houden met
  • Stress over voeding
  • Stress over (over)gewicht
  • Stress over cyclus
  • Als ik weer een onregelmatige eisprong heb en dan een kans heb gemist om zwanger te raken
  • Piekeren of je ooit ‘normaal’ kunt leven 
  • Onzekerheid en angst over cystes
  • Keuze wel/niet aan de pil te gaan
  • Overbeharing
  • Stress over de toekomst
  • Angst dat het niet gaat lukken PCOS onder controle te krijgen
  • Gevoel het niet goed genoeg te doen
  • Gevoel niet goed genoeg te zijn voor een man
  • Geen verbetering zien
  • Haaruitval
  • Niet menstrueren
  • Soms niet meer weten wat je moet doen
  • Denken dat je zwanger bent bij uitblijven menstruatie 
  • Bang dat je partner niet meer van je zal houden
  • De lange termijn gevolgen
  • Geen controle hebben over eigen lichaam
  • Je beter willen voelen maar te weinig energie om het goed aan te pakken
  • Weinig (betaalbare) specialisten
  • Onbegrip

59% gaf aan wel eens gemerkt te hebben dat stress invloed heeft op haar PCOS (symptomen). 83% heeft wel eens gehad dat zodra ze ontspanden, ze pas merkten hoeveel stress ze hadden.

‘Hoe verminder je stress?’ (willekeurige volgorde)

  • Yoga 
  • Meditatie / mindfulness / ademhalingsoefeningen / ontspanningsoefeningen
  • Wandelen (in de natuur)
  • Sporten
  • Rust nemen 
  • Pauzes nemen / minder werken 
  • Praten
  • Op tijd naar bed
  • Lief zijn voor jezelf
  • Tijd doorbrengen met vrienden / familie etc.
  • Hobby’s / handletteren / kleuren / knutselen
  • Voedingssupplement tegen stress
  • Filmpje kijken
  • Muziek luisteren
  • Lezen
  • Offline van telefoon en schermen
  • Douchen / in bad gaan
  • Sauna
  • Dankbaarheidslijstjes maken
  • In dagboek schrijven / gedachten op papier zetten
  • Planner gebruiken
  • Proberen los te laten 
  • Structuur krijgen in hoofd

92% gaf aan meer te willen weten over stress & PCOS en daarover zal meer op PCOS Platform verschijnen. Lees alvast de volgende artikelen over stress & PCOS:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ieder lichaam is uniek en elke situatie is anders. Hopelijk raak je geïnspireerd om jouw persoonlijke aanpak te vinden. Helemaal op jou afgestemd, door jou afgestemd.

Ook interessant
Partners en PCOS
PCOS & Partners / (nieuwe) relaties