PCOS en buikklachten: zijn ze gerelateerd?
Isabelle

Het klinkt logisch dat vrouwen met PCOS ook vaker last hebben van buikklachten. Pijn in het buik-/ bekkengebied, darmklachten of maagklachten zijn voorbeelden. Maar hoeveel vrouwen met PCOS hebben buikpijn symptomen? En waar hebben zij dan last van? Dat hebben we aan onze volgers op Instagram gevraagd.

Buikpijn en PCOS?

Heb je PCOS en ervaar je zelf deze buikklachten? Maar zie je door de bomen het bos niet meer door alle tegenstrijdige adviezen en ben je op zoek naar een betrouwbare informatie, tools en een praktisch plan om weer in balans te komen? Misschien is ons aanbod dan iets voor jou!

Benieuwd naar de uitkomsten van de poll op Instagram? Lees dan snel verder. Wellicht herken je jezelf erin!

De poll

In totaal deden 245 vrouwen mee aan de poll over buikklachten. 84% van de deelnemers gaf aan wel eens buikklachten te hebben. Dit waren de klachten waar de deelnemers last van hadden (in willekeurige volgorde):

  • Opgeblazen gevoel
  • Stekende pijn
  • Opgezette buik
  • Krampen/steken
  • Tijdens de eisprong steken in de darmen
  • Drukkend gevoel rond de baarmoeder en eierstokken rondom de menstruatie
  • Pijn onder in de buik
  • Vochtverlies
  • Winderigheid
  • Last van darmen
  • Obstipatie
  • Menstruatieklachten rechtsonder (straalt door naar de rug)
  • Maagpijn
  • Brandend gevoel in de buik
  • Onrustige darmen
  • Eierstokken voelen
  • Diarree
  • Vastzittend / vol gevoel
  • Krampen alsof ik ongesteld moet worden wat dan zo is
  • Harde buik
  • Rommelende darmen
  • Steken baarmoeder

Veruit de meeste vrouwen zeggen onder andere last te hebben van een opgeblazen gevoel, dat vaak gepaard gaat met andere klachten. Veel gaven aan wekelijks tot dagelijks last te hebben.

Darmklachten en PCOS

88% gaf aan wel eens darmklachten te hebben. De volgende klachten werden genoemd (in willekeurige volgorde):

  • Obstipatie
  • Wisselende stoelgang (moeilijk naar de wc kunnen of juist heel vaak / ‘makkelijk’)
  • Borrelende / rommelende darmen
  • Winderigheid
  • Krampen in de darmen
  • Diarree
  • Opgezwollen buik
  • Elke dag naar de wc rennen
  • Prikkelbare darmklachten
  • Zachte ontlasting
  • Meerdere keren per dag (beetjes) ontlasting

De meesten hadden last van obstipatie of winderigheid. Veel gaven aan dagelijks of wekelijks de klachten te ervaren. Soms na de maaltijd, na ongezond eten of na het consumeren van zuivelproducten of gluten. Een enkeling gaf aan sporadisch last te hebben van darmklachten.

Maagklachten en PCOS

48% gaf aan last te hebben van maagklachten. Dit waren de klachten waar de deelnemers last van hadden (in willekeurige volgorde):

  • Brandend maagzuur / zure oprispingen
  • Misselijkheid
  • Vertraagde maagontlediging
  • Pijn in de maag
  • Slechte adem
  • Boertjes
  • Steekgevoel

‘Hoe vaak heb je last van de klachten’:

  • Wekelijks
  • Vlak voor bedtijd / in bed
  • Na het eten 
  • Na het eten van suikers
  • Rondom de eisprong 
  • Rondom de menstruatie
  • Het komt in vlagen: geen pijl op te trekken
  • Regelmatig
  • Af en toe
  • Dagelijks

Voeding aanpassen om buikpijn bij PCOS te verminderen

De vraag ‘Heb je je voeding aangepast om je klachten te verminderen?’ werd door 70% beantwoord met ja. 78% gaf aan dat het helpt of hielp. Op de vraag ‘Welke aanpassingen heb je gemaakt?’, werden de volgende antwoorden gegeven. Hierbij zijn alle antwoordcombinaties ook opgeschreven. Wanneer één antwoord meerdere keren wordt gegeven, wordt deze niet herhaald:

  • Minder koolhydraten en meer groenten
  • Geen/weinig zuivel en geen/weinig gluten, minder alcohol, koken via hormoonbalans boeken
  • Minder pittig eten
  • Glutenvrij, graanvrij, lactosevrij en soms suikervrij: volgens de 80/20 regel
  • Minder suiker/koolhydraten, koolhydraatarm 
  • Geen/weinig: zuivel, suiker, gluten en veel groenten, zaden en noten
  • Minder koolhydraten en eerder stoppen met eten bijv. bij uit eten gaan
  • Koolhydraatarm, glutenvrij
  • Koolhydraatarm en minder lactose
  • Meer rauwe groenten en rauw fruit. Minder brood en minder zuivelproducten. Veel water
  • Melkproducten verminderen (helpt gedeeltelijk)
  • Geen gluten meer eten, zo min mogelijk geraffineerde suikers en zo min mogelijk koezuivel
  • Nauwelijks suikers. Veel groente, minder eetmomenten. Nauwelijks alcohol.
  • Geen varkensvlees en fructose
  • Darmflora-onderzoek en intolerantietest: op basis daarvan allergieën en intoleranties vermijden
  • Glutenvrij eten
  • Zo natuurlijk mogelijke voeding, geen rommel eten
  • Gluten, lactose en suikervrij
  • Weinig tot geen suikers, minder vlees en ongezonde vetten
  • Koolhydraatarm
  • Lactosevrij
  • Minder gluten, voldoende fruit/groenten, minder koemelk producten
  • Meer groente en vlees, minder koolhydraten
  • Geen gluten, geen koemelk, geen suiker, kurkuma supplementen
  • Voeding soms scheiden, niet teveel eiwit in één keer, enzymproductie verbeteren
  • Geen gluten en paprika / rode peper
  • Gezonder eten
  • Geen appels, minder ui, kolen, peulvruchten
  • Voedingsschema’s voor PCOS
  • Vegetarisch eten
  • Meer groente en wat meer vetten en eiwitten
  • Constitutional food (Ayurveda), bloedgroep dieet
  • Geen koolzuurhoudende dranken meer, geen eiwitten en koolhydraten mengen
  • Minder vet, meer groenten
  • Speltproducten ipv tarwe, kokosvet ipv bak en braad
  • Minder melk drinken
  • Minder vet eten
  • Gezondere voeding, structuur

Deze lijst geeft maar weer aan dat voor iedereen iets anders kan werken. Wil jij ook aan de slag met je voeding? De PCOS Balans Formule helpt je onder andere op een praktische en toepasbare manier PCOS Loving te eten om weer in balans te komen.

Supplementen nemen tegen buikpijn

Enkel 25% gaf aan supplementen te nemen voor buikklachten. De volgende antwoorden werden gegeven op de vraag welke supplementen er worden genomen (in willekeurige volgorde en ook hier worden alle antwoord combinaties opgeschreven):

  • L-glutamine, probiotcia
  • Glutaminepoeder
  • Eztra vitaminen
  • Iberogast
  • Psyllium vezels
  • Betaine hcl met pepsine, enzympreparaat, b12, psyllium
  • Aleve intense 500mg (dus niet feminax)
  • Magnesium (voor obstipatie) 
  • Betaine en b12
  • Probiotica, berberine, magnesium, glutamine, multi
  • Probiotica
  • Probioticakuur en soms Senna peulen thee bij obstipatie
  • Pre/probioticakuur

Dit is op geen enkele manier advies. Vraag altijd om professioneel advies of hulp als je overweegt om voedingssupplementen te nemen.

Enkel 45% gaf aan dat het helpt voor de buikklachten die zij ervaren. 19% gaf aan medicatie te gebruiken voor hun buikklachten. 33% gaf aan dat de medicatie helpt. 

Hulp zoeken voor buikklachten

49% gaf aan wel eens hulp te hebben gezocht voor hun buikklachten. De vraag ‘Wat voor hulp?’ werd als volgt beantwoord (in willekeurige volgorde):

  • Huisarts
  • Osteopaat
  • Acupunctuur
  • Orthomoleculair therapeut / specialist / arts
  • Huisarts
  • Ziekenhuis 
  • Gynaecoloog
  • Internist
  • Holistic healer
  • Homeopaat
  • Maag-darm-lever arts
  • Diëtist
  • Dokter
  • Lifestyle coach

De dokter bleek niet altijd wat te kunnen betekenen bij de klachten die de vrouwen ervaren. Sommige alternatieve artsen bleken wel iets te kunnen betekenen, sommige niet. Het blijft dus goed uitzoeken wat bij jou past. Soms kan een stukje persoonlijke begeleiding ook helpen! Iedere vrouw is namelijk anders, dat is wel te zien aan alle uitkomsten in dit onderzoek.

Hormonen en buikklachten

80% heeft het gevoel dat de buikpijn iets te maken hebben met hormonen en de cyclus. Op de vraag ‘Zo ja, op welke manier?’ werden de volgende antwoorden gegeven:

  • Reactie van PCOS
  • Darmklachten spelen alleen maar op voorafgaand aan de menstruatie
  • Obstipatie gaat gepaard met de menstruatie
  • De klachten zijn in combinatie met niet lekker in mijn vel zitten en/of haaruitval
  • Rond eisprong en menstruatie is de buikpijn erger
  • Klachten veranderen op elk moment van de cyclus
  • Na eisprong hele erge buikpijn, obstipatie en onrustige darmen
  • Onvolledige vertering betekent minder opname. Onrust betekent stress op systeem
  • Omdat de steken vaak in de omgeving van de eierstokken zijn
  • Vaak een paar dagen voor menstruatie is ergste wc bezoekjes
  • Dat is bevestigd door de arts (maar die heeft het wel vaker fout gehad)
  • Als ik tegen mijn menstruatie aan zit, heb ik er meer last van
  • Geen idee, maar ik heb wel het idee dat het ermee samenhangt
  • Het is letterlijk dat ik het idee heb dat ik voel dat ik vergrote eierstokken heb
  • Als het hormonaal rommelig is, heb ik meer last van mijn darmen
  • Vlak voor en tijdens de menstruatie altijd diarree
  • Stoelgang is voor en tijdens de menstruatie heel anders. Dit beweegt hier zeker in mee
  • Door endometriose en de operaties die ik daardoor heb gehad
  • Meestal valt dit samen met enorme acne in mijn gezicht, dus ik denk dat het hormonaal is
  • Ik merkte het verschil toen ik stopte/begon aan de pil en ook in mijn zwangerschappen
  • Staat met elkaar in verbinding. Pijn is vaak heftig en toen ik nog wel een cyclus had, was deze ook heftig
  • Het begint na mijn ovulatie
  • Volgens mij wordt de werking van maagzuur ook door hormonen beïnvloed
  • Als ik anders eet, dan merk ik dat mijn hormonen van slag zijn.

PCOS en buikklachten: wat is de conclusie?

96% gaf aan meer te willen weten over buikklachten en PCOS. De resultaten van de poll laten zien dat veel vrouwen last hebben van pijn in de buik. Er zijn veel overeenkomsten in de klachten, maar er zijn ook verschillen te zien. Zeker de voedingsaanpassingen die vrouwen doen om de buikklachten te verminderen, zijn heel uiteenlopend. Dit bewijst maar weer hoe verschillend elk lichaam is. Kijk en luister daarom altijd goed naar je eigen lichaam.

Dat gezegd hebbende, is het uiteraard altijd belangrijk de oorzaak van je buikpijn te achterhalen en indien gewenst de oorzaak aan te pakken. Benieuwd wat wij hierin voor je kunnen betekenen? Neem dan even contact met ons op.

Isabelle

Isabelle

Isabelle (24) is PCOS hormooncoach en woont samen met haar vriend Tom en haar kat Dikkie in Haarlem. Ze is founder van PCOS Platform, deelt over het leven met PCOS en helpt vrouwen met PCOS op een relaxte manier hun hormonen weer in balans te krijgen en weer vertrouwen te krijgen in hun lichaam zodat ze van hun vervelende symptomen afkomen, minder last hebben van onzekerheden en (wanneer gewenst) op een natuurlijke manier zwanger kunnen raken.

Lees ook dit

error: De inhoud is beschermd!