PCOS & Beweging
Isabelle

Beweging

Dat beweging bij een gezonde leefstijl hoort, daar zijn de meesten het over eens. Maar welke vorm, hoevaak en hoelang je moet bewegen daar zijn de meningen over verdeeld. En zeker bij PCOS blijken grote verschillen te bestaan. Dat is ook logisch omdat iedere vrouw weer anders is en het leven van elke vrouw er heel anders uit kan zien. Zit jij bijvoorbeeld veel werkend achter je computer? Of breng jij de hele dag kranten langs bij mensen op je fiets? Waar heeft jouw lichaam behoefte aan? Waar heeft jouw geest behoefte aan? Wat vind je leuk om te doen? Zo zijn er veel factoren die invloed hebben op de ‘beste’ manier van beweging voor jou. 

De poll

In de poll op Instagram hebben deze week 256 mensen meegedaan aan een onderzoekje over beweging. 97% van deze mensen gaf aan PCOS te hebben. 

Op de vraag ‘vind jij van jezelf dat je wekelijks voldoende beweegt’ antwoordde 49% met nee en 51% met ja. 65% vindt van zichzelf dat ze dagelijks niet voldoende beweegt. 

Rustige beweging

De meerderheid (72%) doet aan rustige beweging. Op de vraag ‘welke vorm van rustige beweging doe je’, werden de volgende antwoorden gegeven (van het meest beoefend tot het minst beoefend):

  • Wandelen 
  • Yoga 
  • Fietsen 
  • Pilates 
  • Zwemmen 
  • Paardrijden 
  • Skeeleren

Waarom er aan rustige beweging wordt gedaan (in willekeurige volgorde):

  • Mentale rust / rust in hoofd / hoofd leegmaken 
  • Hond uitlaten
  • Hormoonbalans
  • Rust / ontspanning / stressreductie 
  • Afvallen / vetverbranding 
  • Beter in contact komen met je lijf
  • Flexibiliteit
  • Leuk / fijn in de natuur te zijn

Sport

64% gaf aan te sporten (alle intensievere vormen van beweging). 22% sport minder dan één keer in de week, 45% één tot twee keer per week, 29% drie tot vier keer per week en 4% vaker dan vier keer per week. De meerderheid (64%) gaf aan sporten leuk te vinden.

De volgende sporten worden gedaan door jullie gedaan (van het meest beoefend tot het minst beoefend):

  • Fitness 
  • Krachttraining
  • Hardlopen
  • Zwemmen
  • Crossfit
  • (Bikram) yoga
  • Pilates
  • Hiit
  • Bootcamp
  • Kickboksen
  • Paardrijden
  • Tennis
  • Korfbal
  • Fietsen / wielrennen
  • Voetbal
  • Paaldansen
  • Stijldansen
  • Intensief wandelen
  • Handbal
  • Hiphop
  • Zumba
  • Jumping fitness

Waarom aan sport wordt gedaan (in willekeurige volgorde):

  • Afvallen
  • Ontspanning
  • Lichaam sterk te houden / spieropbouw / minder blessuregevoelig 
  • Mentale rust / rust in het hoofd
  • Goed in je vel te zitten
  • Fit te zijn / worden
  • In vorm te zijn / worden
  • Conditie (opbouwen)
  • Gezond te zijn / worden
  • Sociale contacten / gezellig
  • Voelt goed / heerlijk / leuk
  • Hormoonbalans
  • Energie aanvullen

Sport en de cyclus

De meerderheid merkt niet dat sport en beweging invloed heeft op de cyclus. 32% merkt wel dat sport en beweging invloed heeft op de cyclus. Zij merken het volgende op (in willekeurige volgorde)

  • Door te sporten en te bewegen een regelmatige cyclus
  • Sinds het sporten en bewegen een cyclus
  • Door te intensief te sporten blijft de cyclus uit

Een kleine meerderheid (53%) merkt dat sporten en bewegen anders is gedurende de cyclus. Zij merken het volgende op (in willekeurige volgorde):

  • Sneller last van dingen / pijntjes / gevoeliger tijdens menstruatie 
  • Zwaarder / moeilijker tijdens menstruatie
  • Geen / minder zin / geen motivatie tijdens menstruatie 
  • Sneller moe tijdens menstruatie
  • Na menstruatie veel meer zin en energie 
  • Na menstruatie makkelijker bewegen

Tot slot gaf een grote meerderheid (94%) aan meer te willen weten over PCOS & beweging. Daar delen we meer over op Instagram

Isabelle

Isabelle

Isabelle (24) is PCOS hormooncoach en woont samen met haar vriend Tom en haar kat Dikkie in Haarlem. Ze is founder van PCOS Platform, deelt over het leven met PCOS en helpt vrouwen met PCOS op een relaxte manier hun hormonen weer in balans te krijgen en weer vertrouwen te krijgen in hun lichaam zodat ze van hun vervelende symptomen afkomen, minder last hebben van onzekerheden en (wanneer gewenst) op een natuurlijke manier zwanger kunnen raken.

Lees ook dit

3 mineralen boosts voor PCOS

Je hoort vaak over vitamines en speciale supplementen maar wist je dat mineralen een enorme rol spelen bij je hormoonbalans? En hoe zit het met supplementen: helpen ze...

Lees meer
error: De inhoud is beschermd!