Onregelmatig werk en nachtdiensten bij PCOS: wat is het effect?
Isabelle & Loes

Wij krijgen geregeld de vraag wat het effect is van onregelmatig werk en nachtdiensten op PCOS. Kun je de effecten minimaliseren? En kun je überhaupt in balans komen als je zo onregelmatig werkt? In dit artikel geven we antwoord op die vragen.

Deze inhoud is ook te beluisteren als podcast.

Tijdens onze maandelijkse live Q&A kwam de vraag weer voorbij: hoe zit het met onregelmatig werken en nachtdiensten draaien als je PCOS hebt? Heeft dat effect op je hormonale disbalans? Het korte antwoord is waarschijnlijk: ja. Maar hier zijn wel een aantal nuances op aan te brengen.

Onregelmatig werk

Er zijn verschillende gradaties in onregelmatig leven en nachtdiensten. Het kan zijn dat je standaard ‘s nachts werkt en overdag slaapt, bijvoorbeeld bij een baan in de horeca. Maar ook piloten, stewardessen en zorgpersoneel werken vaak op onregelmatige tijden. Daarnaast kan het zijn dat je onregelmatigheid in je ritme ervaart omdat je liever niet op hetzelfde tijdstip naar bed wilt gaan. 

Wat is het effect van een onregelmatig ritme en nachtdiensten?

Een ritme is belangrijk bij PCOS. Het effect van een onregelmatig ritme kan best groot zijn. Als je het vanuit evolutionair perspectief bekijkt, is het beter om overdag actief te zijn. Immers, vroeger zochten we overdag naar eten en sliepen we ‘s nachts. De mens kan overdag immers veel beter zien.

Als je kijkt naar onze hormoonprofielen, dan begint de dag met een piek in het hormoon cortisol, zodat je wakker wordt en zin hebt om dingen aan te pakken. Naarmate de dag vordert, wordt melatonine aangemaakt en verlaagt de cortisol. Als dit ritme goed verloopt, heeft dit een positief effect op je energie en slaapkwaliteit.

De weegschaal

Onregelmatig (nacht)werk is dus vrij verwarrend voor je lichaam en een grote stressor. Hoe onregelmatiger het is, hoe meer invloed het heeft. Het legt gewicht aan de verkeerde kant van de weegschaal. Toch is het absoluut niet hopeloos en kun je zeker wel in balans komen. Let dan extra goed op dat je genoeg gewicht legt aan de goede kant van de weegschaal. 

De PCOS Scan geeft je meer inzicht in deze weegschaal. Waar ligt voor jou de ruimte om wél positief bij te dragen aan deze balans? 

Licht!

Daglicht speelt een grote rol. De grootste tip is dan ook: hanteer zoveel mogelijk een dag- en nachtritme, waarbij je vaak in contact bent met daglicht. 

Hoe wij dat het allerliefst doen? ‘s Ochtends binnen het uur na zonsopgang meteen een stukje wandelen! Lukt dat niet? Ga dan gedurende de dag iets vaker naar buiten. 

Een paar tips op een rij:

  • Blootstelling aan daglicht: als je een nachtdienst hebt gedraaid, zorg dat je zoveel mogelijk buiten komt, het liefst in de natuur.
  • De kracht van aarding: probeer dagelijks even te ‘aarden’ oftewel met je blote voeten of blote huid direct in contact te komen met de aarde. 

Wat voeding kan doen

Daarnaast is het belangrijk om te kijken naar je voedingspatroon. Normaal gesproken eet je overdag en neem je ‘s avonds idealiter een bedtime snack voor het slapen gaan. ‘s Nachts ga je een vastenperiode in en ‘s ochtends eet je het liefst binnen een uur na ontwaken je ontbijt. 

Als je ‘s nachts werkt, gaat dat niet op. Wij adviseren dan om hetzelfde te doen als wat je overdag zou doen. Eet om de drie of vier uur wat, het liefst een uitgebalanceerde maaltijd, zodat de bloedsuikerspiegel stabiel blijft. 

Met deze tools helpen we je hopelijk op weg! (Dit is geen medisch advies.)

Isabelle & Loes

Isabelle & Loes

Isabelle Suurland (Hormoontherapeut) en Loes Reus (Orthomoleculair therapeut) zijn gespecialiseerd in PCOS en helpen vrouwen op een natuurlijke manier af te komen van hun klachten en zo optimaal mogelijk vruchtbaar te zijn. Zelf hebben zij ook PCOS en weten ze maar al te goed hoe is het om met dit syndroom te leven.

Lees ook dit

3 mineralen boosts voor PCOS

Je hoort vaak over vitamines en speciale supplementen maar wist je dat mineralen een enorme rol spelen bij je hormoonbalans? En hoe zit het met supplementen: helpen ze...

Lees meer
error: De inhoud is beschermd!