Natuurvoeding en PCOS

Anouk van Voedingwerkt

Anouk
Anouk van Voedingwerkt vertelt je alles over de relatie tussen leefstijl en PCOS. Dit keer over natuurvoeding. Lees je mee?

Uit eten

De hele dag zie ik al op tegen de avond: we gaan uit eten met vrienden en ik was net vorige week bij een orthomoleculair therapeut geweest. Zij gaf mij een hele lijst mee van wat ik allemaal NIET mocht eten. Ik genoot altijd erg van uit eten gaan met vrienden. Een wijntje met een stokbroodje vooraf, maar helaas staat dat dus op mijn lijstje wat ik vooral niet mag eten. Online bekijk ik vast de menukaart, bedenkend wat ik dan wel kan eten. In het restaurant vraag ik meerdere keren of er echt geen gluten en lactose in mijn bestelde gerecht zitten.

Variatie

Aanpassing in voeding en leefstijl kan de vruchtbaarheidskans verhogen en daarnaast de kans om je PCOS onder controle te krijgen. In mijn zoektocht bij verschillende therapeuten kreeg ik vaak te horen wat ik beter niet kon eten. Met als gevolg dat mijn voeding niet meer volwaardig was, de variatie weg was en ik te streng voor mijzelf was.

Tijd om de schoolbanken in te gaan, waar ik verschillende opleidingen volgde, waaronder die van natuurvoedingsadviseur. Mijn oogkleppen gingen langzaam af, want in plaats van mijn ellenlange lijstjes wat ik niet mocht, maakte ik lijstjes van wat ik wel mocht. Ik ging naar de boer om de hoek voor verse groente en fruit uit het seizoen, maakte mijn eigen brood (en dat is genieten kan ik je vertellen, warm uit de oven en met maar drie ingrediënten) en ging experimenteren met verschillende verse en gedroogde kruiden.  

Natuurvoeding zit hem dus in veel meer aspecten dan alleen voeding, die op vele manieren kan bijdragen aan vitaliteit en hormonale balans.

Natuurvoeding en PCOS

Bij natuurvoeding denk je waarschijnlijk aan biologisch eten, maar het omvat veel meer dan dat. Natuurvoeding is een bewuste manier van voedselproductie en voedselkeuze waarbij de volgende principes gelden: een voeding van verse, pure, eerlijke en biologische producten. Het draait om het bewust kiezen voor een gezonde leefstijl met natuurlijke voeding die jouw lichaam daadwerkelijk voedt, geestelijk en lichamelijk.

Met PCOS heb je vaak te veel oestrogeen. Vanuit natuurvoeding kan je dan kiezen voor kruisbloemige groenten zoals radijs, bloemkool, witte kool, rode kool en broccoli. Deze kruisbloemige groenten bevatten het stofje DIM. En dit stofje kan het lichaam een handje helpen om oestrogeen te verteren en af te breken zodat je naar een gebalanceerde hormoonspiegel toe kan werken.

Daarnaast hebben we zoveel heerlijke vergeten groenten en je hebt zoveel manieren van bereiden. Een gestoomde broccoli proeft weer heel anders dan broccoli roosjes uit de oven met een beetje balsamicoazijn er overheen.

Proef, ervaar, beleef en geniet

Proef, ervaar en beleef, ook dat heeft invloed op smaak. Dat ben ik ook gaan doen en ik vind het dan ook heerlijk om naar een pluktuin te rijden om verse aardbeitjes te plukken. Niet alleen omdat ze onbespoten zijn, maar ook om de beleving: het zelf mogen plukken, de omgeving. Daarnaast speelt de afstand in natuurvoeding een rol. Hoe korter de reis van je aardbei hoe meer vitamines en mineralen deze nog bevat. Natuurvoeding zit hem dus in veel meer aspecten dan alleen voeding, die op vele manieren kan bijdragen aan vitaliteit en hormonale balans.

Het is mijn verjaardag en we reserveren een restaurantje in de buurt, een uniek lokaal huiskamer restaurantje waar ze werken met lokale, duurzame en biologische producten. Alles is met liefde bereid en puur van smaak, dat proef je. We komen binnen en om deze dag te vieren en bestellen een glas witte wijn, waar de eigenaar met liefde over de oorsprong van deze fles vertelt. We krijgen er een huisgemaakt desembroodje bij, ik ga vanavond genieten en bewust (be)leven.

Ieder lichaam is uniek en elke situatie is anders. Hopelijk raak je geïnspireerd om jouw persoonlijke aanpak te vinden. Helemaal op jou afgestemd, door jou afgestemd.

Ook interessant
Wat is een ‘PCOS-proof’ leefstijl?