Magnesium supplementen bij PCOS: feit of fabel?
Isabelle & Loes

Regelmatig krijgen we de vraag welke supplementen wij adviseren bij PCOS. En hoe dat zit met magnesium bij PCOS: is dat een goed of een slecht idee? Lees hier ons advies en onze visie hierop.

Deze inhoud is ook als podcast te beluisteren:

Onze visie op voedingssupplementen

Om te beginnen delen we graag onze visie op voedingssupplementen bij PCOS met jullie. Wij zijn van mening dat voeding wint van suppletie. Als je een volwaardig voedingspatroon garandeert, zijn supplementen bijna niet nodig.

Soms kunnen supplementen bij PCOS zeker van meerwaarde zijn, maar alleen in specifieke situaties. In de praktijk zien we dat mensen met goede bedoelingen heel veel geld uitgeven aan supplementen. Het lijkt heel geloofwaardig, ‘een pilletje hier en een pilletje daar’. Maar in de basis geldt: door te kiezen voor hoogwaardige voedingsmiddelen is er niet zoveel nodig in supplementvorm.

Wel of geen magnesium nemen?

Maar hoe zit dat met magnesium? Allereerst: wat is magnesium? Magnesium is een mineraal dat belangrijk is bij bijna alle processen in je lichaam. Het is nodig voor onder andere de vorming van bot en spieren en speelt een rol bij de goede werking van spieren en overdracht van zenuwprikkels. Spierspanningen, spiertrillingen: we kennen ze allemaal. Een kuit die gespannen is of een oog dat constant trilt. Het kunnen allemaal symptomen (aan de buitenkant) zijn van een tekort aan magnesium.

Feit: Wij adviseren magnesium supplementen bij vrouwen met PCOS

Waarom dan dit supplement wél? In onze voeding zit bijna geen magnesium (meer). Daarmee is het bijna onmogelijk om voldoende binnen te krijgen via voeding. Omdat magnesium bij bijna alle processen in je lichaam een belangrijke rol speelt, is het heel belangrijk voldoende binnen te krijgen. Onder andere bij het reageren op een stressreactie. Stress rooft magnesium en vrouwen met PCOS zijn vaak gevoeliger voor stress. Ze reageren nóg sneller op de stressprikkels en de stressemmer loopt sneller over.

Fabel: Magnesium bij PCOS is de holy grail

Het is niet zo dat magnesium dé oplossing is voor PCOS. Het is een onderdeel en moet in samenspraak gaan met een brede benadering, anders heeft magnesium innemen geen zin. Dat betekent: een volwaardig voedingspatroon en gezonde leefstijl.

Welke vorm?

  • Supplement: Qua supplementen raden we Bonusan Magnesan Forte Plus of de Together Health Marine Magnesium aan.
  • In topische vorm: Magnesium kan via de huid worden opgenomen. Een voetenbad of bad met magnesium kan dus ontzettend goed en ontspannend zijn. Wat betreft de topische vorm raden we aan om voor 100% magnesium te kiezen, zonder toevoegingen. 
pcos onderzoek doen

Onderzoek: haarmineralentest

Wil je verder onderzoek doen, dan kun je via ons een haarmineralentest doen die inzicht geeft in jouw mineralenstatus en verdere gezondheid. Scoor je bijvoorbeeld heel hoog op een bepaald mineraal in de haarmineralentest? Dan zou dat kunnen betekenen dat je het mineraal juist verliest en het dus niet goed vasthoudt. In onze persoonlijke begeleiding analyseren we deze test voor je en gaan we jouw gehele gezondheid, waarin voedingsstoffen een centrale rol spelen, optimaliseren.

Isabelle & Loes

Isabelle & Loes

Isabelle Suurland (Hormoontherapeut) en Loes Reus (Orthomoleculair therapeut) zijn gespecialiseerd in PCOS en helpen vrouwen op een natuurlijke manier af te komen van hun klachten en zo optimaal mogelijk vruchtbaar te zijn. Zelf hebben zij ook PCOS en weten ze maar al te goed hoe is het om met dit syndroom te leven.

Lees ook dit

3 mineralen boosts voor PCOS

Je hoort vaak over vitamines en speciale supplementen maar wist je dat mineralen een enorme rol spelen bij je hormoonbalans? En hoe zit het met supplementen: helpen ze...

Lees meer
error: De inhoud is beschermd!