Je bloedsuikerspiegel bij PCOS – en hoe zit het met zoetstoffen?
Isabelle & Loes

Als je PCOS hebt, heb je vast wel eens gelezen dat je bloedsuikerspiegel en de daarbij horende insulinespiegel heel belangrijk zijn. Alles wat je eet, heeft invloed op je bloedsuikerspiegel. Zoetstoffen worden vaak geadviseerd omdat deze geen stijgend effect op de bloedsuikerspiegel hebben. Hier lees je ons advies over zoetstoffen.

Zoetstoffen worden soms aan voedingsmiddelen toegevoegd om ze zoeter te maken. En misschien ken je ook wel de losse zoetjes, poeder of oplossing. Zoetstoffen worden ingezet om suiker te vervangen of een deel daarvan. 

Hoe werkt de bloedsuikerspiegel (bij PCOS)?

Wanneer je eet, worden koolhydraten in voeding afgebroken tot glucose. Die glucose komt uiteindelijk in het bloed terecht en wordt door het hormoon insuline naar de cellen gestuurd. Daar wordt het verbrand om energie op te wekken. 

  • Koolhydraten doen de bloedsuikerspiegel stijgen.
  • Eiwitten doen de bloedsuikerspiegel dalen.
  • Vetten hebben een vertragend effect op de stijging en daling van de bloedsuikerspiegel.

Zo min mogelijk koolhydraten?

Vaak wordt het advies gegeven om zo min mogelijk koolhydraten te eten, zodat je bloedsuiker- en insulinespiegel niet te veel stijgen.

Zoals we wel vaker toelichten, hebben veel meer factoren invloed op de bloedsuikerspiegel.

Koolhydraten zijn hierin NIET het probleem, maar jouw reactie op de koolhydraten (en snelle suikers). Oftewel: in hoeverre reageren jouw cellen goed op insuline?

Zoetstoffen als alternatief?

Zoetstoffen worden vaak geadviseerd omdat deze geen stijgend effect op de bloedsuikerspiegel hebben. Toch is de wetenschap er nog niet helemaal over uit wat het effect op je insulinespiegel is.

Dit zegt de wetenschap:

1. Het is algemeen bekend dat het ruiken, proeven en zien van zoete voeding, een stijging in onze insulinespiegel kan veroorzaken. Dat betekent dat je insuline stijgt vóórdat je bloedsuikerspiegel stijgt. 

2. Er is onderzoek gedaan naar de langetermijneffecten van zoetstoffen op de darmflora. De onderzoeken laten een correlatie zien tussen de door zoetstoffen veranderde darmflora en insulineresistentie. Dat betekent dat de veranderde darmflora insulineresistentie veroorzaakte bij de muizen in het onderzoek. Door de darmflora weer te veranderen, ging de insulineresistentie weer weg.

De onderzoeken naar het effect van zoetstoffen op de insulinespiegel is nog summier. Evenals het onderzoek naar de verandering in darmflora door zoetstoffen. 

Zoetstoffen zorgen voor stijging insulinespiegel

Als je naar de fysiologie van het lichaam kijkt, is het logisch dat zoetstoffen je insulinespiegel doen stijgen. Zodra de suikers in je bloed terechtkomen, neemt insuline in je bloed toe, zodat je lichaam snel iets kan met de suikers.

Glucose

Dat proces kan er voor zorgen dat zoetstoffen je lichaam foppen. Je lichaam verwacht energie in de vorm van glucose, maar er komt niets.

Glucose is onze primaire bron van energie. Een goed voorbeeld is fruit. Fruit heeft naast glucose nog veel meer voedingsstoffen die je hard nodig hebt, zéker bij PCOS.

Zoetstoffen: liever niet

Wij vinden zoetstoffen in principe een no go. Je hebt ze helemaal niet nodig. Koolhydraten daarentegen wél. Die zijn essentieel voor een goed gevoed lichaam.

Kies voor koolhydraten maar combineer ze met eiwit en wat vet in de maaltijd. En werk aan je algehele gezondheid en de gevoeligheid van je cellen voor insuline.

*Dit is geen medisch advies.

Isabelle & Loes

Isabelle & Loes

Loes (orthomoleculair therapeut) en Isabelle (PCOS hormooncoach en hormoontherapeut i.o.) zijn founders van PCOS Platform. Ze hebben zelf PCOS en weten hoe het is om met dit syndroom te leven. Samen bouwen zij aan het platform dat vrouwen met PCOS helpt hun PCOS weer onder controle te krijgen en hun lichaam en leven weer in balans te krijgen.

Lees ook dit

error: De inhoud is beschermd!