Help! Ik krijg stress van “PCOS-proof” leven

Eveline van Healtheve

Eveline
Eveline van Healtheve vertelt je alles over het leven met PCOS. Dit keer over stress krijgen van een 'PCOS-proof' leven. Hoe kom je erachter en wat doe je eraan?

PCOS-proof leven?

Nadat ik de diagnose PCOS had gekregen, was ik vastberaden om zelf mijn hormonen weer in balans te krijgen. Ik las succesverhalen op internet  dus dat moest kunnen, toch? Ik downloadde PCOS-maaltijdplannen, kocht een lading boodschappen in met producten waar ik nog nooit van had gehoord (zoals kurkuma en edelgistvlokken) en ging aan de slag.

En dat viel mij  vies tegen. Soms letterlijk vies. Huilend zat ik boven mijn bord omdat ik net een uur in de keuken had gestaan en het helemaal niet lekker vond. Daarnaast was ik driftig op zoek naar een nieuwe manier van sporten. Van hardlopen bleek je stress-systeem namelijk te activeren, wat niet ‘PCOS-proof’ is. En dat was precies wat ik elke week deed, hardlopen. 

Ook verjaardagen en etentjes vond ik lastig. Moest ik ineens uitleggen waarom ik geen suiker meer at of minder alcohol dronk. Terwijl ik soms wel enorm veel zin had in een stuk taart. Maar, ik had een doel voor ogen, en dus moest ik sterk blijven van mezelf.

Ik snapte er niets van. Hoe kan dit nou? Ik doe toch alles goed?

Mijn cyclus bleef uit

Ik hield me aan alle PCOS-proof regeltjes: ik at supergezond, geen suiker, niet langer dan 45 minuten intensief sporten, geen tussendoortjes… Het kostte me wel behoorlijk wat tijd om zo gezond te blijven eten maar dat had ik ervoor over. Toch gebeurde er niets: mijn cyclus bleef uit. Ik snapte er niets van. Hoe kan dit nou? Ik doe toch alles goed? 

Na zo’n 6 maanden bezocht ik een orthomoleculair therapeute aan wie ik mijn situatie voorlegde. Tijdens ons gesprek kwam naar voren dat PCOS-proof eten me eigenlijk behoorlijk veel stress opleverde. Constant etiketten lezen, uren in de keuken staan voor medium lekkere maaltijden, me druk maken als er weer een verjaardag op de planning stond. Want wat werd dan mijn smoes om de taart af te slaan?

Niet gek dus, dat je cyclus dan onregelmatig is of zelfs helemaal uitblijft.

Ze vertelde mij dat stress nog slechter voor je is dan een keer een stuk taart eten. Je hormonen zijn heus niet ineens uit balans wanneer je een toetje neemt of een wijntje drinkt. Ze raadde me aan om me aan de 80/20 regel te houden: 80% van de tijd PCOS-proof eten, 20% van de tijd eten waar ik zin in heb, en dan ook echt genieten. Anders houd je het simpelweg niet vol! De 80-20 regel bracht mij al een hoop rust.

Stress en PCOS

Wanneer je stress hebt, stijgen de cortisolwaarden in je lichaam. En dat gaat ten koste van het hormoon progesteron. Progesteron heb je nodig voor een goede cyclus. Veel vrouwen met PCOS hebben een laag progesteron-gehalte. Bij stress krijgt je lichaam het signaal om in de overlevingsstand te gaan en gaat de energie dus niet meer naar je voortplantingsorganen. Stress “rooft” als het ware jouw progesteron waardoor bij vrouwen met PCOS nog sneller een progesterontekort ontstaat. Niet gek dus, dat je cyclus dan onregelmatig is of zelfs helemaal uitblijft.

Er speelde op dat moment nog van alles in mijn privéleven waardoor ik overspannen thuis kwam te zitten. En wat denk je? Na twee weken werd ik voor het eerst weer ongesteld! Na ruim een jaar. Op dat moment besefte ik mij pas echt hoeveel invloed stress heeft op je hormonen.

Balans

Probeer jij PCOS-proof te eten, maar merk je geen effect? Sta dan eens stil bij je stresslevel. Kan het zijn dat je ook stress krijgt van alles maar goed willen doen? Probeer dan niet te streng te zijn voor jezelf.en  de 80/20-regel aan te houden. Maar wees niet boos op jezelf als het een keer 40/60 is, bijvoorbeeld wanneer je op vakantie gaat. Sta jezelf toe ook lekker te genieten van minder gezonde dingen. Het leven moet wel leuk blijven. En onthoud dat je hormonen echt niet meteen weer uit balans zijn als je een keer minder optimaal eet. En dat stress nog altijd slechter is dan een stuk chocola.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ieder lichaam is uniek en elke situatie is anders. Hopelijk raak je geïnspireerd om jouw persoonlijke aanpak te vinden. Helemaal op jou afgestemd, door jou afgestemd.

Ook interessant
Ervaringsverhaal Isabelle – deel 3