Gluten en PCOS

Karin van Miss Nutrition

Karin
Karin van Miss Nutrition vertelt je alles over de relatie tussen voeding en PCOS. Dit keer over gluten en PCOS. Hoe zit dat nu precies?

Wat zijn gluten?

Gluten zijn de eiwitten van graan. De gluten uit tarwe zorgen voor een elastisch netwerk waardoor de gist gevormde gasbelletjes vastgehouden worden. Het deeg rijst en geeft bij het bakken een luchtig eindproduct. Behalve gluten in tarwe zijn er ook vergelijkbare eiwitten in andere granen zoals rogge, spelt en gerst. Vaak wordt gezegd dat glutenvrij eten kan helpen bij PCOS. Maar hoe zit dat precies? Karin legt het uit.

Er zijn ongeveer 55 aandoeningen waarin gluten een rol spelen dus wanneer je geen glutenintolerantie of coeliakie hebt kan je lichaam wel degelijk problemen ontwikkelen met gluten. Dit geldt echter niet voor iedereen.  Dus als je geen aandoening hebt waarin gluten een rol spelen, wat is dan de link met PCOS? 

Met onze huidige levensstijl en westerse eetgewoontes krijgt ons lichaam vaak meerdere keren per dag de overbelasting om insuline aan te maken.

Gluten en PCOS

PCOS is een ontstekingstoestand die verband heeft met insulineresistentie en dat is de link naar het vermijden van gluten/granen. Dit komt dus niet door de gluten maar het gaat om graanproducten in zijn geheel. Graan producten zijn namelijk grote koolhydraatbronnen  met over het algemeen snelle koolhydraten en met een hoge glycemische index. Dit houdt in dat je lichaam de koolhydraten heel snel omzet naar glucose (suikers). 

Glucose is energie waar ons lichaam insuline voor moet aanmaken om het op te kunnen slaan. Met onze huidige levensstijl en westerse eetgewoontes krijgt ons lichaam vaak meerdere keren per dag de overbelasting om insuline aan te maken omdat we zoveel eetmomenten hebben en ze bijna allemaal snelle suikers/koolhydraten bevatten.

Het feit dat  wordt aangeraden om gluten te vermijden is dus vanuit mijn ervaring vaak met de onderliggende reden om insulineresistentie aan te pakken. Insulineresistentie speelt vaak een grote rol bij PCOS omdat insuline resistentie de ontstekingsgraad van het lichaam bevorderd.

Insulineresistentie

Om van insulineresistentie af te komen raad ik aan  producten  met een negatieve invloed op je bloedsuikerspiegel te vermijden.  Dat betekent dus zo min mogelijk tot geen snelle koolhydraten en suikers.

Door deze producten langere periode te vermijden,  krijgt je lichaam de kans om weer normaal te reageren op  insuline en daarmee je bloedsuikerspiegel te normaliseren

Zodra de insulineresistentie is verholpen en de inname van koolhydraten/suikers beperkt is , zal de ontstekingsgraad van het lichaam afnemen en dus een gunstig effect hebben op de ontstekingen in onze eierstokken, PCOS.”

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ieder lichaam is uniek en elke situatie is anders. Hopelijk raak je geïnspireerd om jouw persoonlijke aanpak te vinden. Helemaal op jou afgestemd, door jou afgestemd.

Ook interessant
ervaringsverhaal pcos sisters
The PCOS Sisters