Een verstoorde relatie met voeding komt relatief vaak voor bij vrouwen met PCOS
Isabelle & Loes

Onderzoek toont vaak aan dat vrouwen met PCOS een verhoogde kans op eetstoornissen of een verstoorde relatie met eten hebben, vergeleken met vrouwen zonder PCOS. In dit artikel lees je hoe je zelf de rode vlaggen kunt ontdekken.

We bespreken dit onderwerp ook in een podcast:

Vrouwen met PCOS hebben dus een verhoogde kans op een verstoorde relatie met voeding. In de praktijk merken en horen wij vaak dat zo’n verstoorde relatie met voeding niet van de ene op de andere dag ontstaat. Zo vertelde iemand ons laatst dat ‘het er echt is ingeslopen’.

Hoe is jouw relatie met voeding?

Daarom hebben wij een aantal vragen opgesteld dat jij aan jezelf kunt stellen, om zo een beeld te krijgen van hoe jouw relatie met voeding op dit moment is.

Ga even rustig zitten, en beantwoord de volgende vragen eerlijk naar jezelf:

  1. Voel ik ruimte en rust over wat ik eet?
  2. Vertrouw ik op mijn lichaam?
  3. Probeer ik daadwerkelijk te luisteren naar de signalen die mijn lichaam mij geeft en wat die mij proberen te vertellen?
  4. Probeer ik het zo goed als ik kan te doen of wil ik het perfect doen?
  5. Welke gedachten heb ik over mijzelf? Tip: houd dit eens 1-3 dagen bij in je notities.

Er zit een heel dun lijntje tussen gezonde keuzes willen maken en gezonde keuzes moeten maken. Wanneer ben je nog gezond bezig en wanneer wordt het obsessief of ongezond?

Kenmerken van een verstoorde voedingsrelatie

Gezonde gedachtesRode vlaggen
Ik zorg zo goed als ik kan en mijn situatie toelaat voor mijn lichaam.Ik moet alles perfect doen, anders ben ik niet gezond/val ik niet af (of ander doel).
Ik vertrouw op mijn lichaam.Ik moet controle hebben over wat ik eet en drink.
Het gaat om het grote plaatje en de keuzes die ik structureel maak (de ‘80%’).Iedere keer als ik iets ‘ongezonds’ eet, heeft dat een negatieve invloed op mijn gezondheid, gewicht of lichaam.
Ik luister naar de signalen en de daadwerkelijke behoefte van mijn lichaam.Ik moet tegen de signalen van mijn lichaam ingaan en deze weerstaan (zoals honger, cravings en flauw worden).
Ik wil gezonde keuzes maken.Ik moet gezonde keuzes maken.
Vertrouwen, willen, mogen, zelfzorg, ruimte, rust, balans.Frustratie, onbegrip, moeten, straffen, restricties, perfectionisme, obsessie.
Isabelle & Loes

Isabelle & Loes

Isabelle Suurland (Hormoontherapeut) en Loes Reus (Orthomoleculair therapeut) zijn gespecialiseerd in PCOS en helpen vrouwen op een natuurlijke manier af te komen van hun klachten en zo optimaal mogelijk vruchtbaar te zijn. Zelf hebben zij ook PCOS en weten ze maar al te goed hoe is het om met dit syndroom te leven.

Lees ook dit

3 mineralen boosts voor PCOS

Je hoort vaak over vitamines en speciale supplementen maar wist je dat mineralen een enorme rol spelen bij je hormoonbalans? En hoe zit het met supplementen: helpen ze...

Lees meer
error: De inhoud is beschermd!