Behandelingen PCOS

Doelen

Voor het behandelen van PCOS zijn verschillende mogelijkheden. Allereerst is het belangrijk te kijken naar jouw doelen. Heb je een actuele kinderwens? Welke symptomen wil je behandelen? Vervolgens kun je onderzoeken wat de mogelijkheden zijn en nagaan wat het beste bij jou en jouw situatie past. Waar voel jij je goed bij? Waar geloof jij zelf het meeste in? Het is aan te raden om dat voor jezelf eerst op een rij te zetten en je goed in te lezen in de mogelijkheden.

Bijhouden

Wat voor doelen of symptomen je ook hebt, het bijhouden van je cyclus kan heel handig zijn. Probeer er zo snel mogelijk mee te beginnen dan heb je er het meeste baat bij. Nog beter is om dan ook je symptomen bij te houden. Wat voel je? Wat zijn je klachten? Hier zijn veel apps voor op de markt die het makkelijk maken dit bij te houden. Zo kun je zelf patronen gaan herkennen maar ook een (alternatieve) arts kan hier al veel mee.

Kinderwens

Als je een kinderwens hebt, zijn er meerdere opties. Allereerst kun je natuurlijk gebruik maken van de medische hulp die wordt aangeboden bij PCOS. Daarnaast kunnen leefstijlaanpassingen de kans op een zwangerschap in veel gevallen ook vergroten. Tot slot zijn er mogelijkheden binnen de alternatieve geneeskunde.

Veel vrouwen hebben bijvoorbeeld baadt bij acupunctuur of een traject bij een orthomoleculair arts. De alternatieve geneeskunde heeft vaak een holistische kijk op een traject en zal naar meerdere factoren kijken. Leefstijlaanpassingen zijn daar regelmatig een onderdeel van.

De verschillende mogelijkheden kunnen apart van elkaar worden gekozen maar een combinatie van een medisch fertiliteitstraject en alternatieve geneeskunde is ook goed mogelijk.

Overgewicht

Heb je overgewicht en moet je eerst afvallen voordat je aan een fertiliteitstraject mag beginnen? Met PCOS kan het extra lastig zijn af te vallen omdat er regelmatig sprake is van insulineresistentie. Een koolhydraatarm dieet kan dan effectief zijn. Een diëtist of voedingsdeskundige kan je hierbij helpen. Er zullen hier ook regelmatig artikelen en koolhydraatarme recepten door deskundigen worden gedeeld. Lees bijvoorbeeld eens deze 5 tips voor insulineresistentie.

Symptomen

Lang niet iedereen met PCOS heeft een actuele kinderwens. Daarnaast speelt een kinderwens maar in een bepaalde fase van het leven van de vrouw een rol. Voor en na de kinderwens kan PCOS alsnog een grote impact hebben op de kwaliteit van het leven. Zo kunnen de uiterlijke symptomen als overgewicht, acne, overbeharing en haaruitval onzekerheid en een laag zelfbeeld als gevolg hebben. En kunnen vermoeidheid, depressie en neerslachtigheid een negatieve invloed hebben op de gemoedstoestand en daarmee ook het functioneren in het dagelijks leven.

Om de symptomen aan te pakken, zijn verschillende opties. Hormonale anticonceptie kan de symptomen onderdrukken door de cyclus kunstmatig te reguleren. Daarnaast kunnen leefstijlaanpassingen een behandeling zijn: ‘leefstijl als medicijn’. Een gezond, gevarieerd voedingspatroon in combinatie met voldoende beweging en ontspanning is daarvan de basis. Een diëtist of alternatieve therapeut kan je hier ook bij helpen.

Op het platform zullen ook veel tips en tricks worden gedeeld over de zogenaamde PCOS-proof leefstijl.

Persoonlijk

Iedere vrouw is anders en elke situatie is uniek. Daarom zal echt niet alles voor iedereen hetzelfde werken. Zowel de fertiliteitstrajecten als de leefstijlaanpassingen. Daarbij is er ook niet één gezonde leefstijl die voor iedereen werkt. Misschien helpt het voor jou om bepaalde voedingsmiddelen weg te laten en moet iemand anders die juist toevoegen. Of doen de supplementen, die voor jouw vriendin zo goed hielpen, bij jou helemaal niets.

Probeer bij het aanpassen van je leefstijl goed te luisteren naar jouw lichaam en niet teveel tegelijkertijd te willen. Kleine, haalbare aanpassingen kunnen al een grote impact hebben. En gun jezelf wat tijd. Acne verdwijnt meestal niet binnen een week als sneeuw voor de zon. En bij de meeste vrouwen vliegen de kilo’s er ook niet binnen de eerste week al af. Als je je focust op de lange termijn, op haalbare leefstijlaanpassingen in plaats van snelle crash-diëten, is de kans op een blijvend effect ook veel groter. Daarbij is het ook veel beter vol te houden, haalbaarder en dragelijker.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ieder lichaam is uniek en elke situatie is anders. Hopelijk raak je geïnspireerd om jouw persoonlijke aanpak te vinden. Helemaal op jou afgestemd, door jou afgestemd.

Ook interessant
ervaringsverhaal pcos sisters
The PCOS Sisters