5 tips voor insulineresistentie

Anouk van Voedingwerkt

Anouk
Anouk van Voedingwerkt vertelt je alles over de relatie tussen leefstijl en PCOS. Dit keer over insulineresistentie. Lees je mee?

PCOS Champion

Vol goede moed zet ik zaterdagavond de wekker voor de volgende ochtend om 6.30 uur met het voornemen een rondje te hardlopen. Nog voordat de zondag hier van start gaat. Op het moment dat de wekker gaat, word ik met een zwaar hoofd wakker. Ik moet er niet aan denken om dat rondje te gaan hardlopen. “Goed voor je PCOS Anouk’’; zegt het stemmetje in mijn hoofd. Ik trek mijn sportkleren aan en ren de straat uit.

Veel vrouwen die de diagnose PCOS krijgen, hebben last van insulineresistentie. Bij insulineresistentie zijn lichaamscellen als het ware ongevoelig geworden voor insuline. Insuline is een hormoon dat ervoor zorgt dat bloedsuiker opgeslagen kan worden in lichaamscellen zodat je bloedsuiker niet te hoog oploopt.

Bloedsuikerspiegel

Tegenwoordig is er voedsel in overvloed en ook nog veel bewerkte gemaksvoeding waar de reclames je van om de oren vliegen. Het is vaak voeding die zorgt dat je maar door blijft eten. Niet zo gek want je hersenen krijgen geen verzadigingssignaal. Daarnaast eten we vaak wel 6 tot 8 keer per dag. Je alvleesklier wordt hier alles behalve blij van. Die heeft namelijk twee belangrijke functies. Insuline afgeven om je bloedsuikerspiegel stabiel te houden en het aanmaken van spijsverteringssappen. Als we constant beroep doen op insuline krijgt de alvleesklier weinig ruimte om te zorgen dat je spijsvertering goed zijn werk kan doen.

5 tips 

Maar help, hoe pak je insulineresistentie dan aan? En hoe zorg je dat je daar al een beetje gaat winnen van je PCOS? Hier alvast een paar tips.

  1. Zorg voor minder eetmomenten op een dag. Stel je maaltijd dus zo samen dat je langer verzadigd bent en minder snaai momenten hebt.
  2. Vermijd bewerkte en suikerrijke producten.
  3. Zorg voor voldoende nachtrust.
  4. Doe regelmatig wat krachttraining.
  5. Beweeg voordat je ontbijt. Loop een blokje om of doe eerst de was of andere klusjes in huis.

Luister naar je lichaam

Bootcamp, hardlopen, krachttraining met kettlebells… Ik deed het met een doel. Maar de belangrijkste tip ontbrak voor mij altijd: luister naar je lichaam!

Afgelopen weekend ging die weer de wekker om 6.30 uur. Ik werd langzaam wakker en dacht: ‘’Helemaal geen tijd voor een rondje hardlopen.’’ Ik liep naar beneden en ging in alle rust in de tuin zitten. Voelde de frisse wind en keek om mij heen, luisterde naar de rust en hoorde de vogels fluiten. Ik voelde mijn lichaam ontspannen. Op het moment dat het huis hier begint te leven, twee kids die om je heen dansen en aandacht willen, voel ik mij fit en energiek. Ik had zin om een mooie wandeling met ons gezin in het bos te maken. Daar worden mijn hormonen pas echt blij van! “Dag PCOS! Vandaag heb ik even van je gewonnen!”

Ieder lichaam is uniek en elke situatie is anders. Hopelijk raak je geïnspireerd om jouw persoonlijke aanpak te vinden. Helemaal op jou afgestemd, door jou afgestemd.

Ook interessant
Tips voor makkelijke en gezonde ontbijtjes